پویش پارت آدرین واردکننده تسمه های صنعتی و ماشینی و تولید کننده وایر شمع در ایران
موافقت قطر با ایجاد مرکز تجاری ایران در دوحه
خبرگزاری برنا

۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

موافقت قطر با ایجاد مرکز تجاری ایران در دوحه

 

به گزارش برنا به نقل از وزارت صمت، علیرضا پیمان پاک با اشاره به دیدارهایی که با مقامات دولتی قطر برگزار شده است، اظهار داشت: در دیدار با وزیر صنعت و تجارت قطر در خصوص ایجاد مرکز تجاری ایران در این کشور به منظور مدیریت و پیگیری مسائل و مشکلات تجار و برنامه ریزی برای ارتباط صحیح تاجران برتر دو کشور گفتگو و مقرر شد مرکز تجاری با همکاری طرف قطری ایجاد گردد.

وی افزود: در این دیدارها همچنین ضمن بررسی مسائل مربوط به پهلوگیری کشتی های ایرانی مقرر گردید با توجه به تفاهم نامه میان وزیر راه و شهرسازی ایران با وزیر همتای خود در قطر، تسهیل سازی در این زمینه صورت گیرد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به نقش ویژه ایران در ترانزیت گفت: ظرفیت ایران به عنوان پل ارتباطی میان کشورهای حاشیه خزر و روسیه با قطر، هند و کشورهای آفریقایی به منظور صادرات مجدد و ترانسشیپ منت بررسی و مورد استقبال طرف قطری قرار گرفت و وزات صمت مسئولیت پیگیری و انجام آن را عهده دار شد.

پیمان پاک ادامه داد: مسائل بانکی، مالی و پولی و همچنین ضمانت ها و فعال سازی صندوق ضمانت صادرات در قطر نیز مورد بحث و بررسی جدی قرار گرفت.

موافقت قطر با ایجاد مرکز تجاری ایران در دوحه

وی اضافه کرد: مشارکت قطر در توسعه ظرفیت برخی صنایع مانند تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی و دارویی در ایران بررسی و مورد استقبال قرار گرفت.

زمینه مناسب صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به قطر

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به کشورهای مختلف مانند عراق، جنوب​شرق آسیا و آفریقا بحث و گفتگو شد و طرف قطری به منظور همکاری در این زمینه ابراز علاقمندی کرد.

راه اندازی کارگو و حمل هوایی بار به قطر

پیمان پاک با اشاره به نزدیک شدن جام جهانی فوتبال که در کشور قطر برگزار می شود، گفت: یکی از موضوعات مهم که در این دیدارها مورد مذاکره قرار گرفت، راه اندازی کارگو و حمل هوایی بار به قطر بود و مقرر شد طی هفته های آتی با توافقات صورت گرفته اولین پرواز کارگو آغاز شود.

 

برگزاری تورهای ایرانگردی برای مسافرین جام جهانی قطر

وی افزود: مسائل مرتبط با گردشگری نیز بررسی شد تا از ظرفیت بازدید کنندگان و مسافرینی که به منظور دیدار از رویداد جام جهانی به قطر سفر می کنند، برای بازدید و برگزاری تورهای مختلف در ایران برنامه ریزی شود و این موضوع نیز از طریق وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دنبال خواهد شد.

اصلاح آئین نامه اتاق مشترک ایران و قطر

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه سخنان خود به جلسات با بخش خصوصی اشاره کرد و اظهار داشت: نشستی با رئیس اتاق بازرگانی قطر و با حضور اعضای اتاق مشترک ایران و قطر برگزار خواهد شد تا در خصوص ارتباط اتاق های بازرگانی و همچنین اصلاح آئین نامه اتاق مشترک ایران و قطر برای فعال تر شدن این اتاق گفتگو و تبادل نظر صورت گیرد.

پیمان پاک اضافه کرد: نشست هایی با سرمایه گذاران قطری و به ویژه شرکت هایی که امنیت غذایی قطر را بر عهده داشتند برگزار و مقرر شد در زمینه کشت فراسرزمینی برای تأمین اقلام مورد نیاز اقدام کرده و در قالب مشارکت تولید و تجارت نیز برای برخی محصولات حوزه های دارای مزیت ایران مذاکرات جدی انجام شود.

وی در پایان گفت: برخی از پروژه ها مانند تجاری سازی حوزه های دانش بنیان در قطر و در ایران مورد بحث قرار گرفت و پس از معرفی فهرستی از پروژها، با اعلام آمادگی برخی از سرمایه گذاران قطری، تعدادی از آنها مورد موافقت اولیه قرار گرفت و مقرر شد طی یک ماه آینده هیات های سرمایه گذاری قطری جهت بازدید با کشورمان سفر کنند و این شیوه از همکاری با تأمین منابع مالی از سوی قطر در گام نخست برای پروژه های کوچک و متوسط آغاز گردد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.