پویش پارت آدرین واردکننده تسمه های صنعتی و ماشینی و تولید کننده وایر شمع در ایران

تسمه انتقال نیرو

service1 min

تسمه انتقال نیرو​

از تسمه انتقال نیرو به‌عنوان یکی از کارآمدترین ابزارها در صنایع مختلف یاد می‌شود. اگر بخواهید مواد را به‌آسانی جابجا کنید باید از این ابزارها و چرخ‌دنده استفاده نمایید. استفاده از این تسمه‌ها سبب می‌شود تا هزینه این کار تا حد ممکن، کاهش پیدا کند. این تسمه‌ها در انواع مختلف و با ضخامت‌های متفاوت تولید می‌شوند. به همین دلیل نیز نوع کاربری آنها با هم فرق خواهد داشت. به همین دلیل به افرادی که قصد دارند این محصولات را خریداری کنند توصیه می‌شود بر اساس شرایط کار و محل کار، تسمه‌ای مناسب انتخاب کنند.

تسمه انتقال نیرو چیست؟​


تسمه انتقال نیرو به‌عنوان یکی از کارآمدترین ابزارها در صنایع

به‌منظور ایجاد ارتباط میان محورهای ماشین‌آلات مختلف در صنایع، باید از ابزار مخصوص استفاده شود. در این موارد یا از چرخ‌دنده استفاده می‌شود یا تسمه انتقال نیرو برای این کار، انتخاب می‌گردد. چنانچه در این موارد نیاز به قدرت بالایی باشد، انتخاب چرخ‌دنده نسبت به تسمه‌های انتقال نیرو، ارجحیت دارد؛ اما درصورتی‌که برای انتقال مواد، سرعت بالا نیاز باشد از تسمه‌های انتقال نیرو استفاده می‌شود. تسمه‌هایی که در صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرند معمولاً شامل دو گروه تسمه انتقال مواد و تسمه انتقال نیرو هستند.

تسمه‌های منتقل‌کننده نیرو، نیروی تولید شده در چرخ‌دنده و دیگر قطعات را به سوی دیگر ماشین‌آلات، هدایت می‌کنند. این تسمه‌ها مجهز به سیم‌هایی به نام سیم کوولار هستند که سبب می‌شود دوام و استحکام تسمه در برابر فشار وارد شده، افزایش پیدا کند. در ضمن باعث می‌شوند تا تسمه در برابر سایش و خوردگی مقاومت بالایی از خود نشان دهد. به‌این‌ترتیب شاهد عمر بالای این تسمه‌ها خواهیم بود.

مشخصات تسمه انتقال نیرو​


از مشخصات تسمه انتقال نیرو می‌توان به نوع ساختار آنها اشاره کرد. ساختار این محصولات، بسیار متفاوت است. به‌گونه‌ای که ممکن است شبیه به ساختار تسمه تایمینگ بوده و ساختار دنده‌ای داشته باشد. سطح مقطع تسمه‌ها یا به‌صورت ذوزنقه است یا یکی از شکل‌های تخت، دایره‌ای و … را دارد. در این تسمه‌ها مجهز به فولی‌هایی هستند که به‌صورت استاندارد ساخته شده‌اند و به‌عنوان محرک حرکتی در این محصولات، عمل می‌کنند. ازآنجایی‌که این تسمه‌های منتقل‌کننده نیرو ممکن با یکی از قطعات دستگاه، درگیر شده و سطح آن سایش پیدا کند، رویه آن را با استفاده از لاستیک‌های ضد سایش می‌پوشانند.

unnamed 2

انواع تسمه انتقال نیرو


تسمه‌هایی که وظیفه انتقال نیرو در ماشین‌آلات را بر عهده دارند به‌طورکلی در دو دسته قرار می‌گیرند. این دسته‌ها به شرح زیر هستند:

Flat Belts تسمه‌های تخت:

یکی از انواع تسمه‌های منتقل‌کننده نیرو، تسمه‌های تخت هستند. در ساخت این تسمه‌ها از لایه‌های چرم و الیاف پارچه‌ای استفاده می‌شود. این محصولات در اندازه‌های متفاوتی ساخته می‌شوند و می‌توان برحسب کاری که قرار است انجام شود، اندازه مناسب آن را تعیین کرد. به دلیل استفاده از چرم و الیاف پارچه‌ای در ساختمان این محصولات، این نوع تسمه انتقال نیرو می‌تواند در برابر ساییدگی مقاومت کند.

 

 

 

تسمه دندانه دار 20 سانتیتسمه‌های دندانه‌دار: 

یکی دیگر از انواع تسمه‌های منتقل‌کننده نیرو، تسمه‌های دنده‌ای یا دندانه‌دار هستند. از این نوع تسمه‌ها در دستگاه‌هایی که چرخ‌دنده دندانه‌دار دارند استفاده می‌شود.

در انتخاب هر کدام از این تسمه‌ها باید به فرایند کار و سرعت چرخ مدنظر، توجه شود.

کاربرد


تسمه‌های منتقل‌کننده نیرو، یکی از اجزای اساسی در ماشین‌آلات مختلف هستند، زیرا این تسمه‌ها به هنگام کار، صدای کمی تولید کرده و بازدهی بالایی دارند. این تسمه‌ها قادرند مواد مختلف را بدون آن‌که آسیبی به آنها بزنند، جابجا کنند. علاوه بر آن، استفاده از این محصولات در ماشین‌آلات و تجهیزات چاپ، برش مواد پلاستیکی، دستگاه‌های صنعت نساجی و قوطی سازی رواج دارد، زیرا باعث می‌شود تا هزینه‌های مربوط به بخش نیروی انسانی، کاهش پیدا کند.

نتیجه‌گیری


نتیجه‌گیری

بر اساس آنچه در این مقاله در مورد تسمه انتقال نیرو گفته شد می‌توان دریافت که این محصول جزو قطعات کارآمد در صنایع است. سعی کنید در انتخاب انواع تسمه و نگهداری از آنها دقت زیادی به خرج دهید. آن‌ها را به‌صورت دوره‌ای چک کرده و در صورت نیاز، تعویض کنید. برای خرید این تسمه‌ها می‌توانید به فروشگاه‌های لوازم صنعتی معتبر مراجعه کنید.