پویش پارت آدرین واردکننده تسمه های صنعتی و ماشینی و تولید کننده وایر شمع در ایران
تسمه تایمینگ شیاری PK را بیشتر بشناسید!
تسمه تایمینگ pk

تسمه تایمینگ شیاری pk را بیشتر بشناسیم؟

برای شروع لازم است توضیحی در رابطه با تسمه‌ها بدهیم. تسمه‌ها حلقه‌‌ای از مواد انعطاف پذیر و نرم هستند. در علم مکانیک، لازم است چند شفت دوار همواره به هم متصل شوند، این اتصال از طریق تسمه‌ها انجام می‌شود. تسمه‌ها ممکن است برای انتقال قدرت و یا دنبال کردن حرکت استفاده شوند. در این مقاله با معرفی تسمه تایمینگ شیاری pk همراه ما باشید.

تسمه تایمینگ

در ابتدا برای کنترل زمان بندی سوپاپ‌های موتور، از زنجیر استفاده می‌کردند. اما زنجیر‌ها معایب فراوانی از جمله سروصدای زیاد داشتند. به همین دلیل تسمه تایمینگ‌ها اختراع شدند. اما با وجود تسمه تایمینگ باید یک سری نکات را رعایت کنید.

اگر در تسمه مشکلی ایجاد شد، نباید استارت بزنید. در غیر این صورت میل بادامک از حالت زمان بندی خارج شده و سوپاپ‌ها باز می‌شوند و با پیستون بالایی برخورد می‌کنند. نتیجه این کار، خرابی پیستون، کج شدن سوپاپ‌ها و در نهایت خرابی سیلندرها، سرسیلندر و شاتون‌ها است. خب در این حالت چه کار می‌شود انجام داد؟ بهترین کار، قرار دادن خودرو در حالت خلاص است تا از وارد شدن خسارت به موتور جلوگیری شود.

تسمه تایمینگ شیاری01

 قسمت‌های مختلف این محرک، سرعتی ثابت بر اساس زمان بندی دارد. این زمان بندی در واقع سبب ایجاد نیرو، گشتاور و شتاب می‌شود. در مورد مشخصات تسمه تایمینگ شیاری pk باید بگوییم که تسمه تایمینگ را به نام تسمه تایم نیز می‌شناسند. تسمه دندانه دار و تسمه همزمان، از نام‌های دیگر این تسمه می‌باشند.

به سیستم‌های دوپولی، قرقره نیز گفته می‌شود. قرارگیری تسمه در این سیستم، می‌تواند پولی‌ها را در یک مسیر مشخص و یا جهت خلاف آن، حرکت دهد. این مزیت تسمه‌های تایمینگ، آنها را نسبت به تسمه سنتی برتر کرده است.

ارزان‌ترین ابزار برای انتقال قدرت بین شفت، تسمه می‌باشد. حرکت تسمه‌ها با سروصدای کم صورت می‌گیرند و آرام حرکت می‌کنند و در برابر چرخ دنده‌ها و زنجیر‌ها، قدرت کمتری دارند. اما باز هم از تسمه در مهندسی استفاده فراوان می‌شود.

در نحوه عملکرد تسمه تایمینگ شیاری pk به دلیل داشتن دندانه با پولی‌های دندانه دار تطبیق داده می‌شوند و این سبب می‌شود که لغزشی نداشته باشد. اما طراحی دندانه‌های مارپیچ آن سبب شده که درگیر شوند و انتقال قدرت آسان‌تر صورت گیرد.

تسمه تایمینگ شیاری pk

انواع تسمه‌

  • تسمه تایمینگ
  • تسمه نقاله
  • تسمه شیاری
  • تسمه وی شکل
  • تسمه جوشی
  • تسمه انتقال نیرو

این تسمه‌ها هرکدام دارای زیر مجموعه جداگانه می‌باشند.

مشخصات تسمه تایمینگ شیاری pk

تسمه‌های تایمینگ عملکرد بدون صدا دارند و نیاز به روغنکاری هم ندارند. این مزیت تسمه سبب شده که در بسیاری از کارها مورد استفاده قرار بگیرد. به انرژی بسیار کم نیاز دارد و مقرون به صرفه می‌باشد. این تسمه در هنگام کارکردن، سر نمی‌خورد و لغزشی ندارد.

تسمه‌های شیاری  (ribbed-belts) تسمه‌هایی هستند مقاوم در برابر تغییرات حرارتی و روغن. از مشخصات تسمه تایمینگ شیاری pk، می‌توان به شیار های v شکل آن اشاره کرد که به ترتیب کنار یکدیگر هستند و یک تسمه را تشکیل می‌دهند.

جنس تسمه شیاری، از لاستیک و الیاف مخصوص است که سبب شده مقاومت بالا و عمر طولانی داشته باشند. از مزیت دیگر آنها، می‌توان به سبک بودن آنها اشاره کرد. چون کم ارتفاع هستند، انعطاف پذیر می‌باشند. از پشت و روی تسمه می‌توان استفاده کرد. عملکرد عالی در سرعت بالا و حرارت پایین دارند. با پولی‌های کم قطر کارکرد مناسب دارند.

این تسمه شوک‌ها و اضافه بار را نیز تحمل می‌کنند و مقاوم هستند. در برابر پوسیدگی و اکسیداسیون بسیار مقاوم هستند. شیار‌های آن به شکل عرضی و یا عمودی می‌باشد. ضخامت شیار‌ها نیز متفاوت است و بستگی به نیاز مشتری، نوع تسمه با ضخامت متفاوت خریداری می‌شود.

رنگ تسمه‌ها نیز از مشخصات آن می‌باشند. در دو رنگ سفید و سیاه وجود دارند که باز هم بر اساس نیاز و سلیقه مشتری، خرید صورت می‌گیرد.

از دیگر مشخصات تسمه تایمینگ شیاری pk می‌توان به دو طرفه شیار داشتن برخی تسمه‌ها اشاره نمود. این تسمه‌ها در هر دو طرف خود دارای شیار‌های عمودی و موازی می‌باشند. در وسایلی چون یخچال از این نوع تسمه بیشتر استفاده می‌شود. چرا که رو و هم پشت این تسمه باید قابلیت انتقال نیرو داشته باشند.

مشخصات تسمه pk

شماره گذاری تسمه‌های شیاری

کد شماره گذاری تسمه‌های شیاری بر اساس سه عامل می‌باشد:

  1. تعداد شیار‌ها
  2. نوع شیار
  3. طول مفید به میلیمتر

بعنوان مثال: ۵pk ۵۵۰

تعداد شیار: ۵

نوع شیار: PK

طول تسمه به میلیمتر: ۵۵۰

تسمه شیار‌های pk بدون پارچه، مخصوص فولی‌های بدون لرزش می‌باشند.

مقیاس اندازه‌گیری تسمه‌ها میلی‌متر و اینچ است، که در تسمه‌های میلی‌متری قطر خارجی و در تسمه‌های اینچی قطر داخلی اندازه‌گیری شده ‌است.

اندازه استاندارد تسمه تایمینگ شیاری pk، طول ۴۶۰-۳۱۹۰ میلی متر (۱۸-۲۶ اینچ)، ارتفاع ۴.۶ میلی متر، پهنای گام ۳.۵۶ میلی متر، است. اما اندازه‌های سفارشی برای مشتری نیز ساخته می‌شود.

شماره گذاری تسمه‌های شیاری​2

انواع تسمه‌های شیاری

انواع تسمه‌های شیاری

  • PH
  • PK
  • PM
  • PJ
  • PL

تسمه‌های شیاری زیرمجموعه‌‌ای از تسمه‌های انتقال نیرو هستند.

کاربرد تسمه شیاری pk

  • تسمه در صنایع خودرو سازی کاربرد گسترده‌‌ای دارد.
  • در دینام تسمه‌ها حرف اول را می‌زنند.
  • همه کولر‌ها همان گونه که آگاه هستید، دارای تسمه هستند.
  • یکی دیگر از کاربرد تسمه شیاریpk در هیدرولیک فرمان است.
  • همچین در واتر پمپ تسمه‌ها وجود دارند.
  • پنکه‌ها و ماشین لباس شویی‌های صنعتی چون وسیله چرخاننده برقی به کار برده شده، تسمه نیز کاربرد دارد.
  • تهویه مطبوع از دیگر وسایلی است که با وجود تسمه کار می‌کند.
  • در انواع اره‌ها، اره بتنی، اره چوبی، تسمه‌ها کارایی دارند.

خرید تسمه تایمینگ شیاریpk

تسمه‌های تایمینگ شیاری، همواره در گروه‌های صنعتی فروش موجود می‌باشند. به سبب فروش بالا و داشتن مشتریان زیاد، نوع تقلبی این محصول وارد بازار شده است. توصیه می‌شود برای خرید تسمه تایمینگ شیاری pk، ابتدا به سایت‌های معتبر مراجعه کنید. اطلاعات محصول را بخوانید، اندازه، کارکرد، طول عمر، قیمت و آدرس نمایندگی را یادداشت نمایید. با مشاوران فروش تماس حاصل فرمایید و سوالات خود را بپرسید. حتی می‌توانید مشاوره رایگان بگیرید تا جای شک و تردیدی باقی نماند. سپس برای خرید می‌توانید به آدرس یادداشت شده بروید و با دیدن محصولات و اطمینان خریداری کنید. هم می‌توانید از طریق سایت و به صورت اینترنتی سفارش را ثبت نمایید. در این صورت در مدت زمان کمی محصول را به آدرسی که شما دادید، تحویل خواهید گرفت.

توجه کنید که از مزیت‌های خرید اینترنتی این می‌باشد که نیاز به دادن هزینه برای رفت و برگشت ندارید. همچنین خبری از ترافیک و معطل شدن در فروشگاه نیست. پس خیلی راحت محصول مورد نظر را با پشتیبانی۲۴ساعته دریافت خواهید کرد.

هزینه تسمه تایمینگ شیاری pk

تسمه تایمینگ‌های شیاری pk، هزینه مناسبی را در بر می‌گیرد. اما برخی سودجویان، با دلایلی چون با کیفیت بودن محصولات و اغراق کردن در آن، هزینه‌های بیشتری از خریدار می‌گیرند. برخی از افزایش قیمت‌ها نیز به دلیل واسطه داشتن اتفاق می‌افتد. اما برخی افراد هم هستند که محصولات تقلبی را با نرخ ارزان‌تر به فروش می‌رساند و متأسفانه افراد بسیاری خرید تسمه با قیمت ارزان را غنیمت می‌شمارند و ناآگاهانه محصولی تقلبی خریداری می‌کنند.

توصیه می‌شود زیرک باشید و به دام چنین آدم‌هایی نیفتید. هزینه تسمه تایمینگ شیاری pk، هزینه‌‌ای است که در سایت‌های تاپ گوگل نوشته شده. بنابراین برای اطلاع، فقط باید از دانش خود استفاده کنید تا زیان نکنید. برای اطلاع از هزینه‌ها با کارشناسان فروش تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند

توجه کنید که از مزیت‌های خرید اینترنتی این می‌باشد که نیاز به دادن هزینه برای رفت و برگشت ندارید. همچنین خبری از ترافیک و معطل شدن در فروشگاه نیست. پس خیلی راحت محصول مورد نظر را با پشتیبانی۲۴ساعته دریافت خواهید کرد.

مزایای تسمه تایمینگ شیاریpk

تسمه‌ها مزایای بسیار زیادی دارند که عبارتند از:

  • این تسمه‌ها انتقال قدرت بالایی دارند.
  • بسیار انعطاف پذیر می‌باشند.
  • در برابر رطوبت، حرارت، اکسید شدن و پوسیدگی بسیار مقاوم هستند.
  • نوع شیار‌های دو طرفه آن نیز وجود دارد. پشت و روی این تسمه‌ها، برای به حرکت در آوردن اجزا، قابلیت کارکرد دارد.
  • عمر مفید و طولانی دارند.
  • در برابر فشار مقاوم هستند.
  • زمان‌بندی حرکت قسمت‌های مختلف موتور با این تسمه‌ها امکان پذیر است.
  • نسبت به سایر تسمه‌ها هزینه تعمیر و نگهداری کمی دارد.
  • در سرعت بالا، کارکرد عالی دارند.
  • این تسمه‌ها جایگزین تسمه‌های سنتی هستند، از این رو هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

به علاوه معایب تسمه تایمینگ شیاری pk نسبت به تسمه‌های سنتی، بسیار کم هستند و در واقع این تسمه‌ها هیچ گونه معایبی ندارند. بالعکس مزایای تسمه تایمینگ شیاری pk نسبت به تسمه‌های سنتی خیلی بیشتر است.

مزایای تسمه تایمینگ شیاریpk​

نحوه عملکرد تسمه تایمینگ شیاری pk

کارکرد تسمه شاید بسیار ساده دیده شود، اما پیچیده می‌باشد. نحوه عملکرد تسمه تایمینگ شیاری pk طبق مراحل زیر می‌باشد.

  • در مرحله اول یعنی مکش، پیستون به سمت پایین حرکت کرده و شیر ورودی باز می‌شود تا سوخت وارد سیلندر شود. (دریچه اگزوز بسته است.)
  • در مرحله دوم یعنی فشرده سازی، دریچه‌ها بسته شده و پیستون به سمت بالا حرکت می‌کند تا سوخت و هوا فشرده شود.
  • در مرحله سوم یعنی احتراق، جرقه ایجاد و دریچه‌ها بسته می‌شود.
  • در مرحله چهارم، انرژی جنبشی به انرژی الکتریکی تبدیل شده است. تسمه، سرعت گردش میل لنگ و میل سوپاپ را هماهنگ می‌کند. این دو را به هم وصل می‌کند تا در یک زمان بندی مشخص، توسط پیستون دریچه سوپاپ باز و بسته شود.

نحوه نصب تسمه تایمینگ شیاری pk

بعد از خرید تسمه، نوبت به نصب آن می‌رسد. نحوه نصب تسمه تایمینگ شیاریpk  باید توسط متخصصان انجام شود یا اگر خودتان قصد نصب آن را دارید، با دقت کامل کار را انجام دهید.

قبل از در آوردن تسمه، باید دو پیچ راهنما را که نسبت به بلوک سر سیلندر الگوی ما هست مهار می‌کنیم و سپس بلبرینگ صفر کن تسمه را به سمت منتهی الیه شل شدن تسمه عقب می‌بریم سپس تسمه را بیرون می‌آوریم. سپس بلبرینگ صفر کن تسمه را بیرون می‌آوریم. از خرابی و یا شل نبودن آن مطمئن می‌شویم. سپس ضامن نگهدارنده بلبرینگ صفر کن را آزاد می‌کنیم که کاملا بلبرینگ به سمت عقب تسمه قرار بگیرد. بعد از نصب کردن بلبرینگ در جایگاه خودش کاملا دقت داشته باشیم که شیار پایه تسمه صفر کن در داخل پیچ نگهدارنده قرار بگیرد.

 بر روی چرخ دنده میل سوپاپ دو علامت وجود دارد، یکی بر روی چرخ دنده میل سوپاپ دود و دیگری روی چرخ دنده میل سوپاپ هوا قرار گرفته است. در قسمت زیرین میل لنگ به همین صورت، یک علامت در قسمت زیرین میل لنگ قرار گرفته است. دو علامت در بالای قسمت تسمه قرار دارد. (خط سفید). یکی در قسمت پایین تسمه که این علامت باید با علامت چرخ دنده میل بنگ هماهنگ قرار بگیرد و دو علامت بالا با علامت چرخ دنده میل سوپاپ هماهنگ باشد.

مراحل نصب تسمه

  • در مرحله اول یعنی مکش، پیستون به سمت پایین حرکت کرده و شیر ورودی باز می‌شود تا سوخت وارد سیلندر شود. (دریچه اگزوز بسته است.)
  • در مرحله دوم یعنی فشرده سازی، دریچه‌ها بسته شده و پیستون به سمت بالا حرکت می‌کند تا سوخت و هوا فشرده شود.
  • در مرحله سوم یعنی احتراق، جرقه ایجاد و دریچه‌ها بسته می‌شود.
  • در مرحله چهارم، انرژی جنبشی به انرژی الکتریکی تبدیل شده است. تسمه، سرعت گردش میل لنگ و میل سوپاپ را هماهنگ می‌کند. این دو را به هم وصل می‌کند تا در یک زمان بندی مشخص، توسط پیستون دریچه سوپاپ باز و بسته شود.
نحوه نصب تسمه تایمینگ شیاری pk
نتیجه گیری

با خواندن این مقاله آگاهی کامل به مشخصات تسمه تایمینگ شیاری pk، قیمت، عملکرد، خرید، هزینه، مزایا و معایب آن و نحوه نصب تسمه تایمینگ شیاری pk پیدا کردید. داشتن بسته بندی مناسب تسمه نکته ای دیگر می‌باشد. حتما اگر سوالی داشتید بپرسید و سپس خرید را انجام دهید. بهتر است نصب تسمه را بر عهده متخصص و حرفه‌‌ای ‌ها بگذارید تا مشکلی ایجاد نشود و نیاز به تعمیر یا نصب مجدد نداشته باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.