پویش پارت آدرین واردکننده تسمه های صنعتی و ماشینی و تولید کننده وایر شمع در ایران
تفاوت تسمه V و تسمه شیاری چیست؟
تفاوت تسمه V و تسمه شیاری

هر آنچه لازم است درباره تفاوت تسمه V و تسمه شیاری باید بدانید!

تسمه ابزاری لاستیکی، انعطاف پذیر، مدور و بسیار کاربردی است. تسمه‌ها با جنس‌های مختلف، در سایزهای متفاوت و برای مصارف مخصوص ساخته می‌شوند. بسیاری از افراد متناسب با حرفه و فعالیتی که انجام می‌دهند، باید تسمه خاصی را برای دستگاه و ماشین آلات صنعتی خود خریداری کنند.

 از آنجایی که تسمه‌ها بسیار متفاوت هستند و در انواع تسمه تایم، تسمه دنده، تسمه انتقال قدرت و تسمه ‌های وی شکل تولید می‌شوند، در این مقاله قصد داریم تا شما را با ویژگی‌ها و کاربرد تسمه V- Belt بیشتر آشنا کنیم.

درباره تسمه وی شکلV- Belt

تسمه‌ها به طور کلی در دو گروه، تسمه انتقال نیرو و تسمه انتقال مواد، دسته بندی می‌شوند که هر یک از این تسمه‌ها در گروه خود، دارای زیرمجموعه‌های گسترده هستند. در این مقاله قصد داریم در مورد تسمه انتقال نیرو و یکی از انواع پر کاربرد آن به نام تسمه وی شکل اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

تسمه وی شکل را ممکن است با اسامی دیگر همچون تسمه V- Belt، تسمه ذوزنقه‌ای یا تسمه پروانه‌‌ای نیز بشناسید. به دلیل اینکه ظاهر مقطع این تسمه به شکل ذوزنقه است آن را به نام تسمه ذورنقه‌‌ای نیز می‌شناسند. کارکرد این تسمه بسیار ساده است. همانطور که اشاره شد، این تسمه که وظیفه انتقال نیرو را برعهده دارد، نیرو را از فولی یا غلتک ثابت به یک فولی دیگر منتقل می‌کند.

درباره تسمه وی شکلV- Belt  باید این نکته را نیز یادآور شد که بافت این تسمه از پلاستیک، پارچه و نخ است که به کشش تسمه کمک بزرگی می‌کنند. بیشترین متریالی که برای ساخت این تسمه مورد استفاده قرار می‌گیرد نخ پلی استر و مواد پلی پروپلین است که به دلیل انعطاف پذیری بالا در هنگام عملکرد تسمه، اختلالی را ایجاد نمی‌کند.

تسمه وی شکلV- Belt

استاندارد تسمه‌های وی شکل

در طراحی و ساخت تسمه وی شکل استانداردهایی لحاظ شده اند که به شما در خرید تسمه کمک شایانی می‌کنند. در انتخاب تسمه وی شکل، باید تسمه را با سایز صحیح انتخاب کنید. معمولا بر روی سطح تسمه، سایز مورد نظر با حروف انگلیسی درج شده است، تفاوتی نمی‌کند که نام برند تولید کننده تسمه چیست، این استاندارد در تمامی برندها به طور یکسان اجرا می‌شود.

از استاندارد تسمه‌های وی شکل، طول آن است. معمولاً طول تسمه‌ها به صورت اینچ در نظر گرفته می‌شود که در کنار حروف انگلیسی حک می‌شود.

همچنین توجه داشته باشید که بر روی تسمه اگر اعداد به صورت میلی‌متر نوشته شده باشند، منظور قطر خارجی و اگر به صورت اینچ نوشته شده باشد، منظور قطر داخلی تسمه است. از این رو با اطمینان کامل می‌توانید تسمه مناسب برای وسیله مورد نظر خود را تهیه کنید.

مشخصات فنی تسمه وی شکل

  • از مشخصات تسمه وی شکل V-Belt می‌توان به نصب آسان آن بر روی انواع دستگاه‌های صنعتی اشاره کرد. اگر تسمه را با اندازه مناسب خریداری کنید بر روی فولی به راحتی نصب می‌شود.
  • همچنین موضوعی که باعث شده است صنعتگران از فروش تسمه وی شکل، استقبال خوبی کنند، نلغزیدن تسمه بر روی فولی است. این امکان وجود دارد که اگر از تسمه تخت بر روی فولی استفاده شود، انتقال نیرو با حداکثر ممکن صورت نگیرد.
  • ماشین آلاتی که از این تسمه استفاده می‌کنند دارای توان‌های مختلف هستند. این تسمه به طوری طراحی و ساخته شده است که در برابر فشار‌های ضربه‌‌ای نیز توان بالایی دارد.
  • بسیاری از افراد به دلایل مختلفی این تسمه را برای دستگاه‌های خود انتخاب می‌کنند. یکی از این دلایل تولید صدای کم است، این تسمه به دلیل نوع طراحی که دارد هنگام عملکرد، نسبت به سایر تسمه‌ها صدای کمتری را تولید می‌کند.
  • در بسیاری از دستگاه‌ها که به طور مداوم در حال فعالیت هستند، این تسمه به دلیل استحکام بالایی که دارد حتی می‌تواند در شرایط نامطلوب دستگاه نیز، عمر طولانی داشته باشد.
  • هنگام کار کردن تسمه، روند کار کردن آن بسیار روان است و هیچ گونه شتابی در شروع کار تسمه دیده نمی‌شود.
  • از دیگر مشخصات فنی تسمه وی شکل می‌توان به مقاومت در برابر رطوبت، حرارت، ضربه و روغن اشاره کرد.
  • این تسمه نیاز به تعمیرات و نگهداری خاصی ندارد و اگر آن را با جنس مرغوب خریداری کنید، تا سالیان متمادی نیازی به تعویض تسمه نخواهید داشت. همچنین برای عملکرد بهتر تسمه نیازی به روغن کاری نیست.
  • هنگام کار کردن دستگاه هیچ گونه لرزش و ارتعاش در بین تسمه، فولی و سایر قطعات ایجاد نمی‌شود.

از استاندارد تسمه‌های وی شکل، طول آن است. معمولاً طول تسمه‌ها به صورت اینچ در نظر گرفته می‌شود که در کنار حروف انگلیسی حک می‌شود.

همچنین توجه داشته باشید که بر روی تسمه اگر اعداد به صورت میلی‌متر نوشته شده باشند، منظور قطر خارجی و اگر به صورت اینچ نوشته شده باشد، منظور قطر داخلی تسمه است. از این رو با اطمینان کامل می‌توانید تسمه مناسب برای وسیله مورد نظر خود را تهیه کنید.

مشخصات فنی تسمه وی شکل

انواع تسمه‌های وی شکل

تسمه‌ها از نظر شکل ظاهری می‌توانند تخت، گرد یا وی شکل باشند که هر یک از این تسمه‌ها برای مصارف مخصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال تسمه‌های تخت برای فاصله‌های طولانی بین دو فولی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تسمه‌های گرد معمولاً برای دستگاه‌هایی که به نیروی کمی برای کارکردن نیاز دارند، استفاده می‌شوند و از تسمه های V-Belt  بیشتر برای دستگاه‌هایی که باید نیروی بزرگ‌تر و بیشتری را انتقال بدهند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تسمه وی شکل نیز خود به تنهایی دارای انواع مختلفی است که در ادامه به معرفی برخی از انواع آن می‌پردازیم.

  • تسمه وی شکل ساده

از ویژگی‌های تسمه وی بلت ساده می‌توان به مقاومت بالای تسمه در برابر حرارت اشاره کرد. همچنین در مقابل جریان الکتریسیته و در برابر روغن کاری‌هایی که بر روی دستگاه انجام می‌شود، این تسمه مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. با توجه به نوع دستگاه و ابعاد تسمه، سرعتی در حدود ۵ الی ۳۰ دور بر ثانیه می‌تواند نیرو را منتقل کند. می‌توانید با عرض‌های متفاوت ۴ تا ۴۰ میلی‌متر آن را خریداری کنید.

 

  • تسمه وی شکل خطی

این نوع تسمه بیشتر برای صنایعی که دارای ماشین‌آلات سنگین هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول در برابر الکتریسیته، رطوبت، ضربه و حرارت بسیار مقاوم است و از ویژگی‌های منحصر به فرد آن، می‌توان به ایجاد کشش یکنواخت و عدم جابجایی تسمه در حین کار کردن اشاره کرد.

 

  • تسمه وی شکل مخصوص

اگر قصد دارید از تسمه مخصوص استفاده کنید، این تسمه به دلیل اینکه بیشتر در ماشین آلات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در برابر حرارت، روغن و همچنین فشار ناشی از بار بسیار مقاوم است.

تسمه وی شکل مخصوص، از نوع روکش دار است و از سه لایه مخصوص تشکیل شده است. لایه‌های آن شامل لاستیک، نخ و پارچه روکش است. در واقع هر یک از این سه لایه دارای یک ویژگی خاص هستند، بخش لاستیک در برابر تغییرات حرارتی و فشاری که بر روی تسمه صورت می‌گیرد، مقاومت تسمه را بالا می‌برد، نخ نیز انتقال نیرو را بهتر و روان‌تر انجام می‌دهد و پارچه به عنوان روکش تسمه استفاده می‌شود و از تسمه در برابر رطوبت، حرارت و به طور کلی شرایط محیطی محافظت می‌کند. به دلیل استفاده از سیم و متریال باکیفیت در این تسمه، عملکرد بهتر و طول عمر بالاتری دارد.

 

  • تسمه وی شکل چسبیده

یکی از انواع تسمه‌های وی شکل نوع چسبیده است که بیشتر در صنعت سیمان از آن استفاده می‌شود. چرا که از قدرت بالایی برخوردار است و می‌تواند نیروی بیشتری را منتقل کند. این تسمه که از ترکیب تسمه ساده و تسمه تخت ساخته شده است، دارای محدوده دمایی بین ۳۵ تا ۸۰ درجه سانتی‌گراد است.

 

  • تسمه وی شکل چند شیاری

معمولاً با قرار دادن چند تسمه وی شکل کنار هم تسمه‌های چند شیاری ساخته می‌شوند که برای انتقال نیروهای بسیار بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

  • تسمه وی شکل آجدار

برخی از تسمه‌ها ترکیبی از تسمه تخت و وی شکل هستند که به صورت تسمه آجدار ساخته می‌شوند. معمولاً این نوع تسمه‌های وی شکل در لوازم خانگی‌ها همچون لباسشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

  • تسمه وی شکل روکش دار

تسمه وی شکل به طور روکش دار، یکی از انواع تسمه‌های پرکاربرد محسوب می‌شود که معمولاً به دلیل قدرت بالایی که دارند و مقاومت در برابر حرارت و روغن و البته قیمت مقرون به صرفه، بسیار کاربردی هستند.

تسمه وی شکل نیز خود به تنهایی دارای انواع مختلفی است که در ادامه به معرفی برخی از انواع آن می‌پردازیم.

انواع تسمه ها

نحوه خرید تسمه وی شکل

آنچه باید در هنگام خرید تسمه وی شکل توجه داشته باشید، نام برند تولید کننده آن است. سعی کنید تسمه را از یک برند معتبر خریداری کنید که استانداردهای لازم را در طراحی و استفاده از متریال به خوبی رعایت کرده باشد. اگر تسمه‌هایی که دارای برند متفرقه و نامعتبر هستند را خریداری کنید، این امکان وجود دارد که در مدت زمان کوتاهی به دلیل عدم کیفیت بالا، به سرعت دچار آسیب شده و این موضوع منجر به خسارت‌های فراوان خواهد شد.

متریال مصرفی نیز دارای اهمیت است. متریال باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد تا زمانی که تسمه بر روی فولی قرار می‌گیرد، در برابر حرارت، رطوبت و ضربه‌های وارد شده، انعطاف پذیر و از مقاومت کششی خوبی برخوردار باشد. در واقع می‌توان گفت این متریال است که دوام و طول عمر یک تسمه را مشخص می‌کند. قطعاً یک تسمه با کیفیت برای سالیان متمادی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

و در نهایت باید با توجه به نوع فعالیت و نوع دستگاه، تسمه را انتخاب کنید. اگر قصد خرید تسمه وی بلت را دارید می‌توانید آن را با قیمت‌های متفاوتی خریداری کنید. این محصول در مقابل تمام ویژگی‌ها و مزایایی که دارد، دارای قیمت مناسبی است.

کاربرد تسمه‌های وی شکلV- Belt

در بیشتر صنایع کوچک و بزرگ و در بسیاری از ماشین آلات صنعتی این تسمه کاربرد دارد. همچنین از کاربرد تسمه‌های وی شکلV- Belt  می‌توان در صنعت کشاورزی نام برد، در بسیاری از ماشین آلات همچون کمباین این تسمه می‌تواند عملکرد دستگاه را ارتقا ببخشد. در واقع قابلیت‌هایی که وجود دارد این تسمه را به یک تسمه همه کاره تبدیل کرده است که می‌تواند نیاز بسیاری از صنعتگران را پاسخ دهد.

کاربرد-تسمه‌های-وی-شکلV--Belt

جدول استاندارد تسمه‌های وی شکل

جدول مشخصات فنی تسمه وی شکل- V BELT معمولی در سایزهای Z  –  A  –  B  –  C  –  D  –  E 
 

 (mm)ارتفاع تسمه

(mm) پهنای فوقانی تسمه

نوع تسمه

۸

۱۳

A

۱۱

۱۷

B

۱۴

۲۲

C

۱۹

۳۲

D

۲۴

۳۸

E

۶

۱۰

Z

جدول مشخصات فنی تسمه وی شکل- V BELT با ضخامت بیشتر در سایزهای  SPZ  –  SPA  –  SPB  –  SPC

 

 (mm)ارتفاع تسمه

(mm) پهنای فوقانی تسمه

نوع تسمه

۱۴

۱۷

SPB

۱۰

۱۳

SPA

۸

۱۰

SPZ

۱۸

۲۲

SPC

جدول مشخصات فنی تسمه وی شکل – V BELT دنده ای در سایزهای ZX –  AX  –  BX  –  CX  –  DX

 

 (mm)ارتفاع تسمه

(mm) پهنای فوقانی تسمه

نوع تسمه

۸

۱۳

AX

۱۱

۱۷

BX

۱۴

۲۲

CX

۱۹

۳۲

DX

۶

۱۰

ZX

جدول مشخصات فنی تسمه وی شکل – V BELT خطی یا چند قلوی ساده و دنده ای در سایزهای B – C – D- V8 – V5 – V3 

 

(mm) ارتفاع تسمه

(mm) پهنای فوقانی تسمه

نوع تسمه

۱۷

B

۲۲

C

۳۲

D

۷.۹

۹.۵

V3

۱۳.۵

۱۵.۹

V5

۲۳

۲۵.۴

V8

جدول مشخصات فنی تسمه وی شکل -V BELT دو طرفه در سایزهای (AA – BB – CC )

 

(mm) ارتفاع تسمه

(mm) پهنای فوقانی تسمه

نوع تسمه

۱۰.۳

۱۲.۷

AA

۱۳.۵

۱۶.۵

BB

۱۷.۵

۲۲.۲

CC

سخن پایانی

در فروشگاه‌های لوازم صنعتی، انواع تسمه برای فروش وجود دارد که ممکن است انتخاب را برای شما کمی سخت کند. نکته‌‌ای که در ابتدا باید در نظر بگیرید نوع دستگاه و عملکرد آن است تا بتوانید یک تسمه مناسب را با اندازه، قطر و جنس مناسب خریداری کنید. اگر تسمه وی شکل را انتخاب کرده‌‌اید، این تسمه به دلیل سه لایه بودن از مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار‌های ناگهانی برخوردار است. 

همچنین در مقابل تولید حرارت دستگاه کیفیت خود را از دست نمی‌دهد و می‌توانید در مدت طولاتی از آن استفاده کنید. در میان انواع تسمه‌های وی شکل، تسمه‌هایی که از برندهای معتبر هستند، می‌توانند طول عمر طولانی‌تری داشته باشند چرا که تمام استاندارهای لازم در طراحی و تولید آنها رعایت شده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.