پویش پارت آدرین واردکننده تسمه های صنعتی و ماشینی و تولید کننده وایر شمع در ایران
با کاربرد تسمه‌های انتقال نیرو صنعتی آشنا شوید؟

با کاربرد تسمه‌های انتقال نیرو صنعتی آشنا شوید؟

در صنایع مختلف، نیاز به ارتباط بین کاربری تسمه‌های انتقال نیرو صنعتی و محورهای ماشین‌ها ضروری است. گاهی از چرخ دنده و گاهی از تسمه استفاده می‌شود. اگر جابجایی مواد نیاز به قدرت بالا دارد، از چرخ دنده استفاده می‌شود. از طرف دیگر، در صورت نیاز به سرعت بالا و قدرت محدود، استفاده از تسمه‌های انتقال نیروی صنعتی متناسب با محیط و شرایط کار استفاده می‌شود. به دلیل تولید صدای کم، یک انتخاب بسیار مناسب خواهند بود. در میان تسمه‌ها، تسمه شیاری کاربردهای متنوعی دارد که در ادامه به معرفی تسمه شیاری می‌پردازیم.

تسمه‌های انتقال نیرو صنعتی

تسمه‌های انتقال نیرو صنعتی چیست؟

به طور کلی، تسمه‌های انتقال نیروی صنعتی شامل دو دسته اصلی تسمه‌های نقاله یا مواد انتقال دهنده و تسمه‌های انتقال نیرو می‌شوند. تسمه‌های انتقال نیرو به سادگی وظیفه انتقال قدرت یا گشتاور موتور را از قسمتی از دستگاه به قسمت دیگر بر عهده دارند که باعث حرکت دنده، غلتک یا دنده دوم می‌شود یا باعث درگیر شدن آن قسمت با سایر قطعات می‌شود. کاربرد تسمه انتقال نیروی صنعتی در طول این تسمه‌ها محدود نیست و از آن‌ها در دستگاه‌های کوچک و بزرگ از چند سانتی‌متر تا چند متر استفاده می‌شود.

 

از نظر ساختار، تسمه‌های انتقال نیرو می‌توانند مانند تسمه تایم، دنده و دارای حرکت ثابت باشند، یا می‌توانند مسطح باشند یا دارای مقطع خاصی به شکل دایره، ذوزنقه و غیره محرک این تسمه‌ها باشند. اغلب قرقره‌های مسطح یا دنده‌ای هستند که شکل و سطح آن‌ها استاندارد و مختص تسمه‌ مربوطه است. گاهی اوقات سطح این تسمه‌ها ممکن است علاوه بر انتقال قدرت به محصول درگیر، آن را به جلو بکشد یا به محصول نیرو وارد کند، بنابراین سطح تسمه‌ انتقال را در برابر اصطکاک و خوردگی محافظت کرده یا باعث درگیری بیشتر شود.

 اما به دلیل تولید صدای کم، یک انتخاب بسیار مناسب خواهند بود. در میان تسمه‌ها، تسمه شیاری کاربردهای متنوعی دارد که در ادامه به معرفی تسمه شیاری می‌پردازیم.

تسمه‌های انتقال نیرو به سادگی وظیفه انتقال قدرت یا گشتاور موتور

توانایی تسمه‌های انتقال نیرو صنعتی قدرت به موارد زیر بستگی دارد!

  • کششی که بند را روی قرقره نگه می‌دارد
  • اصطکاک بین تسمه و قرقره
  • طول قوس تماس بین تسمه‌ها و قرقره
  • سرعت تسمه‌ها

تسمه‌ صنعتی به طور معمول برای انتقال نیرو بین دو محور موازی استفاده می‌شود. تسمه انتقال نیرو به دلیل راندمان بالای آن مانند انتقال و جابجایی مواد مختلف، سر و صدای بسیار کم، قابلیت گردش بسیار بالا، نیاز به روانکاری و نگهداری کم و مقاومت در برابر سایش، یکی از اجزای اصلی ابزار و ماشین آلات است. تسمه‌ها اساساً از لاستیک ساخته شده‌اند که کشش کمتری دارند و در فعالیت‌هایی با سرعت و استحکام بالا راحت است.

 اما به دلیل تولید صدای کم، یک انتخاب بسیار مناسب خواهند بود. در میان تسمه‌ها، تسمه شیاری کاربردهای متنوعی دارد که در ادامه به معرفی تسمه شیاری می‌پردازیم.

وظیفه تسمه‌ چیست ؟

وظیفه تسمه، انتقال نیرو از چرخ دنده‌ها، غلطک‌ها به ماشین آلات است. سیم‌های کوپلینگ عموماً در تسمه‌های انتقال قدرت استفاده می‌شوند. سیم‌های کوالانسی دوام تسمه انتقال نیرو را تقویت و افزایش می‌دهند. مزیت دیگر استفاده از سیم‌های کولار در تسمه‌های انتقال قدرت این است که مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی و سایش افزایش می‌یابد. مواد تسمه انتقال باید متناسب با محیط کار و شرایط استفاده باشد تا حداکثر عملکرد ممکن را بدست آورد.

مزایای تسمه‌ها نسبت به زنجیر چیست!

تسمه‌ها نیازی به روغن کاری ندارند.

تسمه‌ها معمولاً با سر و صدای کمتری کار می‌کنند.

از تسمه‌های تخت می‌توان برای انتقال نیرو در مسافت‌های طولانی استفاده کرد که در آن استفاده از زنجیر کاربردی نیست.

در مواردی که سرعت بسیار بالا مورد نیاز است، استفاده از تسمه تخت ترجیح داده می‌شود.

تسمه‌های تک رشته‌ای بهتر از زنجیرها در جهت ‌عدم همخوانی قرقره‌ها مقاومت می‌کنند.

در مواردی که نسبت قدرت و سرعت پایین مورد نیاز است، تسمه‌ها اغلب ارزان‌تر از زنجیر هستند.

تسمه‌های تایمینگ یا سنکرون حتی پس از شکستن قرقره تحمل اولیه خود را حفظ می‌کنند.

کاهش هزینه‌های معمول ناشی از نیروی انسانی و تخلیه و بارگیری سریع و آسان، بدون آسیب رساندن به مواد به ویژه در دسته‌های بلند و مسافت‌های طولانی

وظیفه تسمه، انتقال نیرو از چرخ دنده‌ها، غلطک‌ها به ماشین آلات است

انواع تسمه های صنعتی انتقال نیرو

هفت نوع عمده تسمه‌ها که امروزه کاربرد دارند، عبارتند از:

      1. تسمه گرد
      2. تسمه تخت
      3. تسمه ذوزنقه‌ای یا V شکل
      4. تسمه ذوزنقه‌ای یکپارچه
      5. تسمه چند شیار
      6. تسمه تایمینگ
      7. تسمه آجدار

معایب تسمه‌های تخت

  • نیاز به قرقره‌های بزرگتر و در نتیجه اشغال فضای بیشتر
  • انعطاف‌پذیری کمتر نسبت به سایر تسمه‌ها
  • در مکانیسم‌های پیوسته، تنظیم خودکار کشش تسمه و معمولاً از قرقره‌ها ضروری است و معمولا از قرقره‌های هرز گرد برای تنظیم کشش استفاده نمی‌شود زیرا انحنای معکوس بر روی تسمه ایجاد می‌کند. بنابراین، قرقره بر محور سیستمی که بر روی تکیه گاه خود حرکت کشویی دارد، نصب می‌شود.
تسمه های انتقال نیروی صنعتی

مزایای تسمه‌های ذوزنقه‌ای

 

    • امکان استفاده از تسمه ذوزنقه‌ای در مسیرهای کوتاه وجود دارد. در نتیجه، ابعاد مکانیزم کوچک‎تر است و نصب حفاظ برای آن ساده شده است.
    • صدا و ارتعاش این تسمه‌ها کم است.
    • مراقبت از این تسمه‌ها و تعویض آن‌ها ساده و سریع است.
    • پس از بازکردن تسمه روی قرقره، بازده انتقال توان آن ۹۳-۹۰٪ است.

تسمه‌های انتقال نیرو صنعتی چه کاربردی دارد؟

    • با توجه به ابعاد، اندازه و انواع تسمه ها، در اکثر صنایع و کارخانه‌های کوچک و بزرگ مانند فولاد، پتروشیمی و سایر صنایع تبدیلی، همچنین در تولید تجهیزات ورزشی مانند تردمیل استفاده می‌شود. در فروشگاه‌ها، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و… استفاده می‌شود. یکی از رایج‌ترین موارد استفاده از تسمه‌های صنعتی در صنعت خودروسازی است. این محصول برای چرخاندن اجزای موتور خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تسمه‌های انتقال نیرو صنعتی

مزایای تسمه‌های انتقال نیرو صنعتی

  •  تسمه های انتقال نیروی صنعتی از بهترین فرستنده‌ها در هر دو زمینه است. همچنین، صدای کمتری نسبت به چرخ دنده‌های دیگر ایجاد می‌کند.
  • نیاز به روانکاری کمی دارد. علاوه بر این، تسمه انتقال قدرت چرخش بسیار بالایی دارد.
  • مقاومت قابل قبولی در برابر خوردگی و سایش نشان می‌دهد. باز هم، این در کاهش هزینه‌های مالی و اقتصادی مهم است.
  • جنس لاستیکی آن‌ها باعث می‌شود در برابر کشش مقاوم باشند.
  • برای فعالیت‎هایی که نیاز به سرعت بالا و تیراژ بالا دارند بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

عوامل موثر بر عمر و دوام تسمه های انتقال نیروی صنعتی

  • تعداد تسمه‌های مورد استفاده در طول سیستم

هرچه تسمه‌ها در یک مجموعه کمتر استفاده شود، طول عمر تسمه‌ها کوتاه‌تر می‌شود. دلیل این امر را می‌توان عملکرد بالا و سایش ایجاد شده بین تسمه و قرقره دانست.

 

  • میزان تنش و کشش ایجاد شده در سیستم

با توجه به ابعاد، اندازه و مواد انواع تسمه‌ها، هر یک از آن‌ها برای مقدار مشخصی از کشش و اصطکاک طراحی و تولید می‌شوند. بنابراین، با انتخاب تسمه مناسب، باید میزان آسیب به تسمه‌ها را به حداقل برسانید. به طور مثال، از تسمه‌های ضعیف نمی‌توان در صنایعی مانند آهن و فولاد استفاده کرد. به دلیل حرارت بیش از حد در این مجموعه‌ها، تسمه در کوتاه‌ترین زمان ممکن شکسته و باعث خرابی سیستم می‌شود.

 

  • انتخاب دقیق پولی

محل اصلی قرار دادن و چرخاندن تسمه انتقال نیروی صنعتی داخل سیم پیچ است. از آنجا که این پولی چرخش و همچنین قرار دادن منظم تسمه در سیستم را آسان‌تر می‌کند. بسته به ضخامت و ارتفاع تسمه، در طول مسیر حرکت آن باید از قرقره‌های مناسب استفاده کرد.

 

  • اتصالات مرتبط در سراسر سیستم

اتصالات سیستم و تسمه‌ها باید همیشه در طول مسیر، بازرسی و روغن کاری شوند. به طوری که به راحتی بچرخد و کمترین فشار به تسمه‌ها وارد شود. البته مراقب باشید هنگام تمیزکاری و روانکاری محلول روان کننده (روغن، واسکازین و…) بر روی تسمه‌ها نریزید. این کار از شکستن تسمه و خرابی مونتاژ جلوگیری می‌کند.

 

  • نحوه ذخیره، بسته‌بندی و حمل و نقل

هنگام بسته‌بندی و حمل و نقل تسمه‌ها باید مراقب باشید. تسمه‌ها مقاومت و کارایی خود را در برابر گرما و نور مستقیم خورشید، روغن‌ها و محلول‌های شیمیایی از دست می‌دهند. بنابراین، هنگام جابجایی و بستن تسمه‌ها، مراقب باشید آن‌ها را در معرض نور خورشید و محلول‌های شیمیایی قرار ندهید. گاهی اوقات، هنگام ذخیره تسمه‌ها، به دلیل رعایت نکردن اصول لازم، تسمه تغییر موقعیت می‌دهد و انعطاف‌پذیری قبلی را ندارد.

اما اگر تعداد تسمه‌ها بیشتر باشد، اگر یکی از تسمه‌ها خراب یا پاره شود، سیستم از کار نمی‌افتد. علاوه بر این، افزایش تسمه‌ها باعث افزایش کارایی و طول عمر سیستم می‌شود.

عوامل موثر بر عمر و دوام تسمه های انتقال نیروی صنعتی

نکته مهم اول

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، صنعت بالابر نیز برای حمل بارها و قطعات از بندهای برزنتی استفاده می‌کند. این برزنت‌ها از پارچه پلاستیکی ساخته شده‌اند و یکی از انواع تسمه‌های صنعتی هستند. مکانیسم تسمه‌های انتقال نیروی صنعتی به گونه‌ای است که پارگی یا از بین بردن لایه‌های آن‌ها، در کاربردهای مکانیکی مانند سیستم‌های انتقال نیرو، باعث خرابی سیستم می‌شود. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که تسمه‌های صنعتی یکی از مهمترین ابزارها در سیستم‌های انتقال نیرو یا تنظیم حرکت اجزای ماشین برقی تسمه تایم هستند.

نکته مهم دوم

آلیاژ تسمه‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتواند در این شرایط از استحکام لازم و کیفیت مناسب برخوردار باشد. طراحی و ساخت انواع تسمه‌های صنعتی نیز مطابق این قانون است. به طوری که قبل از تولید، کلیه محاسبات و بازرسی‌های لازم را انجام می‌دهند و سپس با آزمایش تسمه‌های تولید شده، از عملکرد و کیفیت آن‌ها مطمئن می‌شوند.

نتیجه و جمع‌بندی

 

تسمه انتقال نیرو صنعتی یکی از پرکاربردترین قطعات اصلی ماشین آلات صنعتی و کارخانه‌ها است. این محصول کاربردی به دلیل انعطاف‌پذیری بسیار بالا در ابعاد و اندازه‌های متنوع طراحی و تولید می‌شود. برای این منظور بسته به محل، نحوه و میزان استفاده، انواع تسمه‌ها با مواد مختلف تولید می‌شوند. در حالی که میزان تنش، سرعت دستگاه‌ها و دمای محیط بسیار مهم است. از انواع تسمه انتقال نیروی صنعتی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به نوار نقاله، تسمه انتقال، تسمه V، تسمه تایمینگ اشاره کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.