پویش پارت آدرین واردکننده تسمه های صنعتی و ماشینی و تولید کننده وایر شمع در ایران
معرفی انواع تسمه انتقال نیرو و کاربرد آنها بیشتر آشنا شوید؟

معرفی انواع تسمه انتقال نیرو و کاربرد آنها بیشتر آشنا شوید!

.
معرفی انواع تسمه انتقال نیرو

تسمه انتقال نیرو، یکی از مهم‌ترین انواع تسمه‌های صنعتی است. این محصول را می‌توان در تجهیزات صنایع بزرگ و کوچک یافت. کارایی بالایی که این تسمه‌ها دارند سبب شده تا تولیدکنندگان ماشین‌آلات صنعتی از این محصولات، استقبال بی‌نظیری به عمل آورند. تسمه‌های انتقال قدرت با عملکردی که در دستگاه دارند سبب می‌شوند تا انتقال مواد و ابزارها به‌راحتی و در زمان کمی، امکان‌پذیر باشد. تسمه‌های انتقال نیرو دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آنها با توجه به ویژگی‌های خود، کاربردهای متفاوتی دارند. در ادامه به معرفی انواع تسمه انتقال نیرو خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

معرفی تسمه‌های انتقال نیرو

تسمه انتقال نیرو یکی از اجزاء مکانیکی در سیستم‌های مختلف مانند موتورهای خودرو، ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات گوناگون است که برای انتقال قدرت بین دو یا چند شفت استفاده می‌شود. این تسمه‌ها می‌توانند از جنس‌های مختلفی مانند لاستیک، پلاستیک، نئوپرن و سایر ترکیبات صنعتی ساخته شوند و بسته به کاربرد آن‌ها، ممکن است دارای سطوح صاف، دندانه‌دار یا بافته شده باشند.

معرفی تسمه‌های انتقال نیرو​
معرفی تسمه‌های انتقال نیرو​

در خودروها، تسمه انتقال نیرو معمولاً وظیفه راه‌اندازی قطعات جانبی موتور مانند دینام، پمپ آب، کمپرسور تهویه مطبوع و پمپ هیدرولیک فرمان را بر عهده دارد. در ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات، این تسمه‌ها ممکن است برای انتقال نیرو بین چرخ‌دنده‌ها و شفت‌ها یا برای حرکت دادن نوار نقاله‌ها به کار روند.

تسمه‌های انتقال نیرو باید دارای مقاومت بالا در برابر سایش و تنش‌های کششی باشند و در عین حال انعطاف‌پذیری کافی برای کارکرد صحیح در چرخه‌های متعدد را داشته باشند. همچنین، مهم است که این تسمه‌ها در برابر حرارت، روغن و سایر مواد شیمیایی مقاوم باشند تا عمر طولانی داشته باشند.

> درباره تسمه‌ های صنعتی و کشاورزی بیشتر بدانید؟

انواع تسمه‌های انتقال نیرو کدامند؟

تسمه‌های انتقال نیرو با ساختارهای مختلفی ساخته می‌شوند. اساس نام‌گذاری این تسمه‌ها نیز همین شکل ساختار آنها است. به‌منظور آشنایی با انواع این محصولات و کاربرد انواع تسمه انتقال قدرت، در ادامه به بررسی تک‌تک آنها پرداخته‌ایم.

تسمه های ذوزنقه‌ای

Trapezoidal belt

یکی از رایج‌ترین انواع تسمه‌های انتقال قدرت، تسمه‌های ذوزنقه‌ای هستند. این تسمه‌ها رفتاری گوه مانند از خود نشان می‌دهند که باعث می‌شود طول قوس تماس در قرقره‌ها کاهش یافته و سرعت انتقال، افزایش پیدا کند. این تسمه‌ها قادرند شوک‌های لحظه‌ای را جذب کرده و از آسیب‌دیدگی موتورها و یاتاقان‌های دستگاه، پیشگیری کنند. به‌راحتی می‌توان از این تسمه‌ها استفاده کرده و آنها را تعویض کرد. این نوع تسمه‌های انتقال‌دهنده نیرو، صدا و لرزش کمی دارند و بازده آنها برابر با ۹۰ الی ۹۳ درصد است. در ساختمان آن‌ها می‌توان سه قسمت با نام‌های ناحیه کشش، ناحیه فشار و ناحیه مرکزی یافت.

 

کاربرد تسمه ذوزنقه‌ای در صنایعی است که باید در آن، نیروهای بزرگی انتقال داده شود. تسمه‌های ذوزنقه‌ای یا به شکل حلقه تهیه می‌شوند و یا شکل آنها به‌صورت نواری است. این محصولات، خود دارای انواع مختلفی هستند. تسمه‌های ذوزنقه‌ای بندبند، V شکل و یکپارچه، ازجمله این محصولات هستند. هر کدام از آنها دارای ساختاری متفاوت بوده و در نتیجه، کاربرد مختلفی دارند.

تسمه های گرد

Round belt

تسمه گرد، یکی از انواع تسمه‌های صنعتی است که جنسی از لاستیک دارد. این تسمه‌ها به دلیل این‌که با استفاده از لاستیک‌های دارای مقاومت بالا و یا رشته‌های طولی درهم‌تنیده لاستیکی ساخته می‌شوند دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار هستند. این تسمه‌ها برای انتقال نیروهای سبک، مناسب بوده و می‌توان از آنها در ساخت چرخ‌های خیاطی و یا دستگاه‌هایی نظیر پروژکتور پخش فیلم، استفاده کرد. البته لازم به ذکر است که تسمه‌های گردی که دارای ابعاد بزرگی هستند را می‌توان در تجهیزات و ادوات کشاورزی به کار برد.

تسمه های تایمینگ

Timing belt

تسمه گرد، یکی از انواع تسمه‌های صنعتی است که جنسی از لاستیک دارد. این تسمه‌ها به دلیل این‌که با استفاده از لاستیک‌های دارای مقاومت بالا و یا رشته‌های در معرفی انواع تسمه انتقال نیرو حال نوبت معرفی تسمه تایمینگ است. این تسمه‌ها دارای مکانیزم زنجیری هستند. ساختار این تسمه‌ها بسیار شبیه به ساختار تسمه‌های تخت است. تفاوت آن با تسمه تخت در این است که یک‌طرف آن دندانه‌ دارد. سرعت انتقال در آنها به‌صورت بسیار کم، تغییر می‌کند. 

در این محصولات از رشته‌های فایبرگلاس استفاده شده است. این تسمه‌ها دارای مقاومت برشی بالایی بوده و در برابر آلاینده‌هایی نظیر گردوغبار، رطوبت و چربی، می‌تواند استحکام زیادی داشته باشد. این محصولات به روان کاری نیاز نداشته و بدون بکسوات هستند. گستره سرعت و بار در این تسمه‌ها، زیاد است و به دلیل نبود اصطکاک و کم‌بودن فشار اولیه، بازده آن نسبتاً بالا خواهد بود.

تسمه های تخت

Flat belt

تسمه تخت از دیگر انواع تسمه‌ صنعتی هستند که در صنعت کاربرد دارند. البته لازم به ذکر است که امروزه کاربرد تسمه تخت همانند گذشته رواج ندارد، زیرا دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که امروزه تولید می‌شوند مجهز به مکانیزم داخلی انتقال قدرت هستند و یا در آنها از تسمه‌های ذوزنقه‌ای استفاده می‌شود. این محصول را می‌توان در ساختمان خرمن‌کوب‌ها و یا دستگاه‌های چوب‌بری پیدا کرد. 

این تسمه‌ها در برابر ذرات گردوغبار بسیار مقاوم بوده و استفاده از آنها بسیار راحت است. قرقره‌هایی که برای نصب این تسمه‌ها استفاده می‌شوند از چدن، آلومینیوم یا چوب تهیه می‌شوند. تسمه‌های تخت دارای انواع مختلفی اعم از تسمه تخت چرمی، تسمه بافته شده، تسمه ساخته شده با رشته‌های لاستیکی و تسمه تخت لاستیکی هستند.

> با کاربرد تسمه‌های انتقال نیرو صنعتی آشنا شوید؟

مزایای استفاده از روکش در تسمه های انتقال نیرو

تسمه‌های انتقال نیرو مجموعه‌ای از مزایای قابل توجهی دارند که شامل موارد زیر است:

  1. نیاز به روانکاری کم و دارای چرخش بالا.
  2. بازدهی عالی، مصرف انرژی کم، عمر طولانی و نیاز به نگهداری اندک، امکان انتقال بارهای سنگین با سرعت و کمترین هزینه.
  3. هزینه‌های نصب و نگهداری بسیار پایین در مقایسه با سایر روش‌ها.
  4. طراحی ساده و قابلیت استفاده در فضاهای محدود.
  5. ایجاد صدا و لرزش کمتر در مقایسه با سایر روش‌های انتقال.
  6. امکان تنظیم و کنترل سرعت و زمان انتقال بار برای هر نوع بار و محیطی.
  7. کاهش آلودگی و صدا و کمک به حفاظت از محیط زیست به دلیل مصرف انرژی پایین‌تر.
  8. استحکام بالا و ساختار مقاوم در شرایط دمایی متغیر و در برابر ضربه.
  9. مقاومت در برابر سایش و خوردگی، تعمیر و تعویض آسان.
  10. انعطاف‌پذیری بالا، مناسب برای انتقال انواع بار در زوایای متفاوت.
  11. تخلیه و بارگیری آسان و بدون آسیب به محصول در مسافت‌های طولانی.

انواع روکش های تسمه های انتقال نیرو

نوع روکش ویژگی‌ها
روکش لاستیکی ساخته شده از لاستیک طبیعی یا مصنوعی، مقاوم در برابر فرسودگی و پارگی، کاربرد در دماهای مختلف.
روکش پلی اورتان مقاومت بالا در برابر سایش، پارگی و خوردگی، انعطاف‌پذیر، مناسب برای شرایط محیطی سخت.
روکش پلی استر تولید شده از الیاف پلی استر، سبک و انعطاف‌پذیر، مناسب برای صنایع چاپ، بسته‌بندی و حمل‌و‌نقل.
روکش نئوپرن ساخته شده از نئوپرن، دارای مقاومت و انعطاف‌پذیری بالا، کاربرد در شرایط سخت محیطی و صنایع مختلف.

ساختار تسمه انتقال نیرو

تسمه‌های انتقال نیرو که از مواد متنوعی مانند فولاد، پلی استر، نایلون، سیلیکون و پلی اورتان ساخته می‌شوند، شامل قسمت‌های مختلف زیر هستند:

لایه پایین: باید دارای روکش ضد لغزش باشند تا از حرکت ناخواسته تسمه جلوگیری کنند.
بدنه: این قسمت باید از استحکام و دوام بالایی برخوردار باشد تا بتواند به خوبی فشار و بار اعمالی را تحمل نماید.
لایه چسبنده: این لایه برای چسباندن بدنه به لایه‌های دیگر تسمه استفاده می‌شود و به استحکام کلی تسمه کمک می‌کند.
لایه پشتی: مانع از چسبیدن تسمه به تجهیزات و ماشین‌آلات در حین عملیات می‌شود و به روان بودن حرکت تسمه کمک می‌کند.
لایه پوششی: این لایه برای محافظت از تسمه در برابر عوامل محیطی مانند خوردگی و سایش قرار داده می‌شود.
روکش بالایی: علاوه بر محافظت از تسمه در مقابل عوامل خارجی مانند گرد و غبار، زیبایی ظاهری تسمه را نیز بهبود می‌بخشد.

ساختار تسمه انتقال نیرو​
ساختار تسمه انتقال نیرو​
نتیجه‌گیری

شرکت پویش پارت آدرین همواره ارائه‌کننده بهترین قیمت‌ها و بالاترین کیفیت در زمینه فروش انواع تسمه انتقال نیرو بوده و از جمله تولیدکنندگان با سابقه و متخصص در این عرصه به شمار می‌رود. متقاضیان گرامی می‌توانند برای خرید و دریافت مشاوره در انتخاب بهترین نوع تسمه انتقال قدرت از تمام نقاط کشور، با شماره‌های درج شده در وب‌سایت تماس حاصل نمایند تا توسط مشاوران ما به نحو احسنت راهنمایی شوند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.